Beste Bram,

Een aantal dagen geleden las ik je column ‘Desinformatie van de CD&V voorzitter over het asociale beleid van het gemeentebestuur’ naar aanleiding van de verkoop van onze gemeentelijke waterdienst aan De Watergroep . De titel was ongetwijfeld ironisch bedoeld, maar bij het lezen van de tekst ongelukkig gekozen. Er staan immers een aantal zaken in die ongenuanceerd, misleidend en soms zelfs manifest fout zijn. Sta me dan ook toe dit weerwoord te publiceren.

Verkoop gemeentelijke waterdienst

Laten we beginnen met het gemeentelijke waterbedrijf, waarmee de hele discussie zowel online als offline begonnen is. In je column breng je geen enkel valabel argument aan waarom het gemeentebestuur wél de waterdienst in eigen handen had moeten houden.

Ten eerste was onze waterdienst verlieslatend. Heel eenvoudig uitgedrukt: de kosten van personeel, rollend materieel en werkingskosten werden al jaren niet meer gedekt door de inkomsten van de verkoop. De bijkomende nodige investeringen om te voldoen aan de huidige Vlaamse en Europese regelgeving zouden dit verlies enkel nog groter gemaakt hebben. Onderstaande grafiek maakt dit visueel duidelijk. Wat zou de burger ervan denken mocht de overheid een verlieslatend bedrijf draaiende houden, terwijl er een beter alternatief (de verkoop ervan) voorhanden is? Zou CD&V dit verkocht kunnen krijgen aan zijn kiezers?

grafiek_waterdienst
Het klopt dat door de verkoop van de waterdienst de waterfactuur voor de Hoeilanders zal stijgen. Nooit heeft het gemeentebestuur iets anders beweerd. Maar je hebt ongetwijfeld ook de cijfers voor 2013 geraadpleegd van de Vlaamse Milieumaatschappij , gezien je verwijst naar de drinkwaterprijs van buurgemeente Overijse. Net die gemeente behoort tot één van de goedkoopste gemeenten in Vlaanderen, een nuance die je gemakshalve niet maakt in je column. In Overijse betaalt men 2,97 euro per kubieke meter, in Beersel is dat bijvoorbeeld 3,87 euro.

Opcentiemen

Volgens jou is de verkoop van de waterdienst “gewoon een volgende stap in de reeks asociale maatregelen die het Open Vld/Pro Hoeilaart bestuur neemt”. De eerste stap was naar jouw mening de verlaging van de opcentiemen op onroerende voorheffing , omdat die maatregel de huiseigenaars bevoordeelt en geen impact heeft op huurders. Gaat CD&V ja stemmen in de gemeenteraad mocht ooit besloten worden om de opcentiemen te verhogen? Momenteel heft de gemeente Hoeilaart 950 opcentiemen. Kijken we naar de gemeenten in de buurt, dan zien we niet echt grote verschillen:

Overijse: 850
Tervuren: 975
Sint-Genesius-Rode: 1035
Huldenberg: 1000
Beersel: 1100

De reden waarom de opcentiemen in Overijse lager liggen is omdat die gemeente meer industrie op zijn grondgebied heeft, de N4 (Waversesteenweg), en bijgevolg meer inkomsten

Jeugdatelier

Een andere asociale maatregel volgens jou is het optrekken van de prijs van het Jeugdatelier naar 195 euro. Weer een kleine nuance die je niet aanbrengt is dat de prijs voor één kind inderdaad 195 euro is, maar 170 euro voor twee kinderen en 145 euro voor drie kinderen.

Het is op advies van de jeugdraad en de cultuurraad dat het gemeentebestuur besloten heeft om het Jeugdatelier vooralsnog te organiseren mits aanpassing van het inschrijvingsgeld. Er zijn ongeveer 30 sessies, dus als je dit berekent kom je op 6,5 euro per sessie voor één kind, wat zeker niet overdreven is. De gemeente draagt trouwens, ondanks de prijsstijging toch nog voor 30% bij. De bestuurscoalitie wil de jonge gezinnen niet treffen, maar wel een rechtvaardige prijszetting hanteren. Het Jeugdatelier kost veel meer dan 6 jaar geleden gezien o.m. de meermaalse indexering van lonen (de personeelskost is gestegen met 27% tussen 2007 en 2011) etc. De voorbije jaren is weinig tot niets gebeurd aan die prijzen.

Gigantische schuldenberg

Bram, je stelt je ook de vraag wat er met de opbrengst van de verkoop van het gemeentelijke waterbedrijf zal gebeuren. “Hopelijk het verminderen van de gigantische schuldenberg die is opgebouwd,”, schrijf je. Nochtans bedroeg in 2001 de jaarlijkse aflossing van deze schuldenberg 1,554M euro, in 2007 was dat 1,258M euro, in 2010 was dit 795K euro en in 2012 is dit 1,465M euro. Dit laatste is uiteraard het effect van het gloednieuwe GC Felix Sohie. Maar de jaarlijkse aflossing ligt lager dan in de periode 2001-2006.

Naast de schulden is er ook een spaarpot. Die bedroeg eind 2011 zo’n 11 miljoen euro. Het huidige gemeentebestuur heeft er steeds bewust voor gekozen om die spaarpot af te bouwen naar 5 miljoen euro door bijvoorbeeld een begroting in te dienen met begrotingstekort. Het grote verschil tussen de huidige bestuurscoalitie en CD&V is dat de eerste van mening is dat de gemeente geen bank is, maar dat het geld van de belastingbetaler moet worden geïnvesteerd ten goede van het algemeen belang. De geplande heraanleg van het gemeenteplein en het kinderdagverblijf zijn daar voorbeelden van.

Gemeentefinanciën

Het is wel zo dat er op lange termijn, zoals in elke gemeente in Vlaanderen, een probleem is tussen inkomsten en uitgaven. In augustus van dit jaar verscheen een dossiertekst in het tijdschrift Knack over de financiële gezondheid van onze lokale besturen. Aanbevolen lectuur, beste Bram. Sta me toe hier een aantal zaken uit te citeren.

Lokale besturen moeten financieel op hun tellen passen. Het begrotingstekort van alle Vlaamse steden en gemeenten samen lopen in 2013 al op tot 150 miljoen euro. Een recente studie van Belfius komt zelfs uit bij meer dan het dubbele! Door de economische crisis worden de inkomens van burgers aangetast, en voelen gemeentebesturen dit in hun belastingsontvangsten. Er worden ook minder woningen gebouwd, inwoners verzeilen in de armoede. De vergrijzing vereist meer investeringen in thuiszorg, rusthuizen en serviceflats. De vergroening door meer geboortes en inwijking van jonge gezinnen vergt financiële inspanningen van lokale besturen voor kinderopvang, scholen en speelruimte.

Tevens zinderen het Dexia-debacle en het einde van de Gemeentelijke Holding nog na. Op veel inkomsten uit energieactiviteiten hoeven gemeentebesturen evenmin nog te rekenen.

De zwaarste dobber vormen de pensioenlasten van een vergrijzend ambtenarenkorps. De pensioenbijdragen van steden en gemeenten zullen jaarlijks met 80 à 110 miljoen euro stijgen. De lokale besturen krijgen door de politiehervorming van 2001 in principe vanaf 2014 ook een schaalvergroting bij de brandweer op hun bord.

De personeelskosten zijn de grootste uitgavenpost in de begrotingen van de steden en gemeenten. Volgens datzelfde Belfius-rapport gaat net geen 40 procent van de gewone uitgaven naar personeel, of ongeveer 526 euro per inwoner. In 2012 stegen de personeelsuitgaven met 3,6 procent.

Het behouden van het structureel evenwicht tussen uitgaven en inkomsten wordt gerealiseerd door de interne werking efficiënter en nog beter te organiseren, alsook door verstandige keuzes te maken in de dienstverlening naar de inwoners. De verkoop van een waterdienst dat verlieslatend is kadert in die strategie van het gemeentebestuur.

Ik vind je column dan ook een sterk staaltje van steekvlampolitiek, Bram. Jammer, want ik had meer verwacht van de verjonging binnen CD&V Hoeilaart.

David Joly
Persverantwoordelijke Open Vld Hoeilaart
+32 483 524 548
david.joly@telenet.be

Categorieën: Nieuws

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder