Wetenschapsacademie voor jongeren in Hoeilaart

De jongeren van vandaag zijn de uitvinders en ondernemers van morgen. Met frisse innovaties gaan ze ons leven beter en gezonder maken. Om dat te stimuleren wil Open Vld een wetenschapsacademie in Hoeilaart. “Een wetenschapsacademie kun je vergelijken met een kunstacademie. In plaats van instrumenten voor muziek, vind je er 3D printers, microcontrollers en robots ” vertellen Bram Vanderborght en Roby Guns. Beiden zijn kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Op woensdagnamiddag zouden geïnteresseerde kinderen naar de wetenschapsacademie kunnen. Daar kunnen ze zich over een probleem buigen. De kinderen daar kunnen aan de slag met lasersnijmachines, elektriciteit, bouwmaterialen, VR brillen en robotica. Om de problemen op te lossen, krijgen ze les van vrijwilligers. Dat kan een leerkracht, een student of iemand uit het bedrijfsleven zijn.

Tekort op de arbeidsmarkt

Onze kenniseconomie heeft nood aan innovatie om onze welvaart te versterken met nieuwe producten en diensten. In de top 10 lijst van knelpuntberoepen staan 5 technische profielen. Onze industrie schreeuwt dan ook voor meer technisch geschoolde arbeidskrachten, wetenschappers en ingenieurs. Er valt de laatste jaren een lichte stijging op te merken. Toch kiezen er nog veel te weinig jongeren voor de zogenaamde STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering en Math).

Kinderen zijn de toekomst van onze welvaart. Bovendien leven we in een steeds meer gedigitaliseerde maatschappij. Technologie speelt steeds meer een prominente rol in ons leven en werk. Open Vld Hoeilaart wil de volgende generatie ten volle hierop voorbereiden door activiteiten op en naast de school te ondersteunen. De initiatieven op Vlaams en nationaal niveau moeten we zoveel mogelijk op lokaal niveau verankeren. Zo maken we onze jongeren warm voor wetenschap en technologie.

Technische skills

We evolueren naar een slimme gemeente. Zo zullen er steeds meer smart city toepassingen ontstaan. Of zoals gemeenteraadslid Roby Guns het voorstelt: “Waarom laten we de jongeren zelf niet hun eigen meter voor fijnstof bouwen om de luchtkwaliteit te meten?”

Bram Vanderborght is professor robotica aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij is daarnaast ook sterk geëngageerd in wetenschapscommunicatie en organiseert bijvoorbeeld de robotwedstrijd RoboCup Junior. “Naast het opbouwen van technische skills, zijn ook de soft skills zeer belangrijk zoals het werken in team, creativiteit, presenteren en omgaan met problemen en tegenslag” besluit Vanderborght.