Elektrische laadpalen en voertuigen

De gemeente Hoeilaart is sinds kort de trotse eigenaar van een elektrische wagen, een elektrische fiets en zes openbare elektrische oplaadpalen. Hiermee wil het gemeentebestuur een voorbeeldfunctie opnemen en duurzame mobiliteit promoten. De gemeente ging voor dit project in zee met partners Filip Sport (Hoeilaart), Renault Groep Schrevens (Overijse), Blue Corner en eNovetes (Antwerpen), Technodeal (Overijse), Wolters (Halen), Eandis (Melle) en Cona (Lokeren).

ELEKTRISCHE WAGEN EN ELEKTRISCHE FIETS
Horen doe je hem praktisch niet maar de Hoeilanders hebben hem deze zomer zeker al zien rijden: de volledig elektrische bestelwagen van de gemeente. Hij wordt vooral gebruikt voor verplaatsingen van het technisch personeel. Volledig opgeladen heeft de wagen een rijbereik van zo’n 120 km.

Daarnaast kocht de gemeente ook een elektrische fiets aan. Tussen de gemeentediensten, die over verschillende gebouwen verspreid zitten, worden er nogal wat documenten en materiaal uitgewisseld. Voortaan zullen onder meer deze verplaatsingen met de fiets gebeuren. Volledig opgeladen heeft de fiets een rijbereik van 100 km.

DRIE OPENBARE OPLAADPUNTEN
Om het elektrisch rijden te promoten moet ook aan ondersteunende infrastructuur gedacht worden. Het opladen van de batterij van een elektrisch voertuig kan in principe via elk gewoon stopcontact maar daarnaast moet er ook een netwerk van oplaadpunten komen langs de openbare weg. Hoeilaart speelt in dit verhaal een pioniersrol. Als eerste en enige gemeente in België kocht Hoeilaart in eigen beheer zes openbare oplaadpalen aan.

Op drie plaatsen in de gemeente werden telkens twee parkeerplaatsen ingericht: eentje voor het opladen van fietsen, de andere om wagens op te laden. Deze drie locaties zijn: de parking van het gemeentehuis, de Mariënparking en de parking bij het Nerocafé.

De fietsoplaadpalen hebben zes stopcontacten (drie horizontaal, drie verticaal), waar evenveel fietsen tegelijkertijd hun batterijen kunnen opladen.
De wagenoplaadpalen zijn uitgerust met twee stopcontacten: een gewoon stopcontact van 10 A (2200 W) en een groter ‘Mennekes’-stopcontact van 16 A (3500 W).

Voor eigen particulier gebruik installeerde de gemeente een snellader in de kasteelhoeve.

GRATIS OPLADEN EN GRATIS OPLAADKAARTEN
Om het elektrisch vervoer te stimuleren, kunnen de inwoners van Hoeilaart gratis stroom opladen, wanneer zij over een Blue Cornerkaart beschikken om de oplaadpalen te activeren.

De Blue Corner-kaarten (www.bluecorner.be) zijn vanaf 15 september 2012 ook te verkrijgen bij de gemeente Hoeilaart: op het gemeentehuis (Onthaal), in het Sociaal Huis, in de sporthal en bij de dienst Cultuur en Toerisme.

Voor inwoners van Hoeilaart zijn de kaarten gratis. Elke Hoeilander heeft recht op één kaart, op vertoning van zijn/haar identiteitskaart en van een bewijs dat hij/zij een elektrisch voertuig bezit (bijvoorbeeld aankoopfactuur, gegraveerde fiets, …).
Deze kaart is een combikaart, waarmee zowel de fietsoplaadpalen als de wagenoplaadpalen geactiveerd kunnen worden. Ze is geldig voor één jaar, te rekenen vanaf het eerste gebruik. De Blue Corner-kaart kan gebruikt worden op oplaadpalen in verschillende Europese landen (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Ierland, Oostenrijk, Portugal).

Niet-Hoeilanders betalen momenteel 15 euro voor de aankoop van een Blue Corner-kaart bij de gemeente Hoeilaart. Wanneer zij over een Blue Corner-kaart beschikken, kunnen ook zij gebruik maken van de openbare oplaadpunten in Hoeilaart.

Na één jaar zal het verdeelsysteem van de kaarten en het vergoedingssysteem van de stroom geëvalueerd worden.

EVA-PROJECT
In het kader van het EVA-project, waarbij Eandis op 71 locaties in Vlaanderen oplaadpunten installeert, zal in de loop van september op het Gemeenteplein een vierde oplaadpunt in Hoeilaart in gebruik genomen worden.

Daarnaast kreeg Hoeilaart van Eandis ter kennismaking ook een kleine wagen in bruikleen, voor een periode van drie maanden. De wagen biedt plaats aan één chauffeur en twee passagiers, en heeft een bereik van ca. 70 km. Het wordt momenteel gebruikt voor interne verplaatsingen van de technische dienst.

0 reacties

Geef een antwoord