In 2008 werd het initiatief “Brussels metropolitan” genomen door de vier werkgeversorganisaties van ons land, respectievelijk BECI, Voka, UWE en VBO. Ze lanceerden een ambitieuze ontwikkelingsstrategie voor de Brusselse economische metropool over de komende 10 jaar. Je kan die nalezen in ‘Business Route 2018 for Metropolitan Brussels’.

Het Brussels Hoofdstedelijke Gewest en belangrijke delen van de Vlaams en Waals Brabant vormen samen één van de meest productieve regio’s in Europa. Dat moet niet alleen zo blijven, maar het aanwezige potentieel moet ook dringend beter benut worden. Dat kan door een betere samenwerking tussen Brussel, Vlaanderen en Wallonië. Vandaag bemoeilijkt de politieke en administratieve versnippering de ontwikkeling van geïntegreerde visie op deze regio. Dat er veel dingen mislopen tussen de bestaande gewesten, gemeenschappen en gemeenten zal verder in deze tekst blijken.

Overal in Europa, maar niet in België?

In het Verenigd Koninkrijk heb je de metropool van London en onze noorderburen kennen in hun land Randstad-Holland. Waarom dan niet zo’n project voor Brussel? De hoofdstad van Europa. In het noorden van Frankrijk heb je zelf een samenwerking over een landsgrens heen in de vorm van de Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai. Dan moeten we in één en hetzelfde land toch een dergelijke samenwerking op poten kunnen zetten?

Een metropolitane samenwerking om gekke situaties tegen te gaan.

Er zijn zo veel dingen die fout lopen dat ik eigenlijk niet weet waar te beginnen. Laten we daarom iets dicht bij huis nemen: het Zoniënwoud. Van 1983 tot 2008 werd één van de grootste bossen van ons land beheerd door 4 verschillende instellingen. Te gek toch, eerst iets splitsen om het daarna opnieuw samen te beheren?

De economische verwevenheid zorgt ervoor dat veel onder ons ’s morgens naar Brussel trekken en dat wordt pijnlijk geïllustreerd door samen even massaal in de file stil te staan. Volgens VOKA loopt de directe economische kost van deze files op de ring en omliggende sluipwegen op tot 207 miljoen euro op jaarbasis. Dat is het equivalent van 4.500 jobs. In Antwerpen liet de Oosterweelverbinding lang op zich wachten. Nochtans was er maar één overheid hiervoor bevoegd. In en rond Brussel zijn dat er minstens drie. Ik ben benieuwd hoe lang we zullen moeten wachten op een goede oplossing zodat de deze mobiliteitsknoop wordt ontward?

En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden aan te halen: een steenweg met putten die maar langs één kant opnieuw wordt aangelegd, leerkrachten die de overstap maken van het Nederlandstalig naar het Franstalig onderwijs en hun anciënniteit verliezen. En dan zwijg ik nog over alle troeven van deze regio die politici duidelijk onbenut laten.

Laat ons daarom samenwerken om volop kansen te grijpen. Dit is in het belang van alle burgers ongeacht of ze in Brussel, Vlaanderen of Wallonië wonen. Laat u niets wijs maken. Dit hierboven is de filosofie van Brussels Metropolitan project.

Door Roby Guns.
Jong Vld Hoeilaart


0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder